Október 18-25 között zajlott az Adrián a Sail-ing Kft. és az MVSz közös rendezésében a X. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság, melyen az algyői Délút Kft. csapata is indított hajót.
A versenyről a Sport M és a Sport 1 tv-csatornákon kisfilm is látható.
A tavalyi bajnok DAK csapatból kivált néhány vitorlázó, néhány Balatonról ismert, 8 mOD-ban versenyzővel kiegészülve új csapatot hozott létre, és a DÉLÚT Kft. támogatásának köszönhetően beneveztek a versenyre. A csapat kormányosként a Balatonon X-35-sel versenyző, s több tengeri versenyeken is sikerrel szereplő Prédl Tamást nyerte meg. Tamás legutoljára a 2012-es Tengeri Bajnokságon vett részt, ahol akkori csapatával a dobogó harmadik helyére állhatott fel.
Edzésnappal kezdődött a verseny
Kellemes időjárás és viszonylag gyenge, de kitartó szél segítette a csapatokat az edzésnapon. Mindenki élt is az alkalommal, s a versenyzők, hosszú órákat töltöttek a hajók megismerésével és a legfontosabb manőverek begyakorlásával. A kikötőbe visszatérve szinte minden csapat elismerően nyilatkozott a kiválasztott hajótípusról, s izgalommal várják a másnap kezdődő éles megmérettetést.
Megnyitó
Este a Marina Kremik éttermében gyűltek össze a résztvevők, ahol a verseny-rendezőség és a csapatok bemutatását követően hivatalosan is megnyitották a X. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságot. A versenyt szervező Sail-ing Kft. hagyományaihoz híven ezúttal is kis ajándékkal külön köszöntötték a versenyen résztvevő hölgyeket. A megnyitó a Himnusz meghallgatásával, illetve közös eléneklésével ért véget.
Andorka és az MZH csapata nyerte az első futamot
A délelőtti teljes szélcsendet követően csak délután 14:30-kor tudott elstartolni a bajnokság 1. futama. A rajt után az MZH csapata szinte azonnal kifordult, s a pálya jobb, míg az összes többi csapat a pálya bal oldalán, közel a Zlarin-sziget északi oldalához igyekezett a kreuz bójaként megadott Plic Sestre felé. A kissé forgolódó szélben a címvédő DAK csapata ért fel elsőnek a pályajelhez, szorosan nyomában a SchmidtGép, majd a MZH következett. Plic Sestre után egy viszonylag éles, de már a spinnaker használatát lehetővé tevő menet következett a Tijat-sziget északi vége felé. Ebben az élen haladó két hajó növelte előnyét, míg a szigethez túl közel merészkedő MZH-t megelőzve a harmadik helyre feljött a KÉSZ csapata.
A Tijat- és a Logorun-sziget közötti áthaladás után a DAK és a Schmidtgép csapata a Prvic-sziget felé igyekezett, míg a KÉSZ kihalzolt a Tijat-sziget mellé. Mindhárom csapat gyengülő szélbe keveredett, amit ügyesen kihasznált a negyedikként ideérkező MZH, akik a Tijat felőli oldalt választva, de a szigettől nagyobb távolságot tartva fokozatosan beérték az előttük haladókat. Mivel a szél délies volta nem változott, nyilvánvaló volt, hogy előbb-utóbb szabadulni kell a spinnakertől, s újabb éles menet vár a hajókra. A szélváltóban a vitorlacsere az MZH-nak sikerült a legjobban, akik ezzel az élre is kerültek, s a folyamatosan szemből frissülő szélben már nem is engedték ki a kezükből a vezetést. Mögöttük a SchmidtGép érkezett másodikként célba, míg a Prvic-szigethez túlságosan megközelítő DAK-ot a KÉSZ csapata is megelőzte. Az első négy csapat után 16 percet kellett várni a mezőny többi részére, akik a leálló szélben jelentősen lelassultak. A célba érkezést követően a Pureco csapata bejelentette a futamtól való visszalépését, mivel az egyik szigethez túlságosan közel merészkedve, motorindításra kényszerültek.
3 futam a második versenynapon!
A szerdára és csütörtökre várható viharos erejű szél miatt, s a mai kiváló szélviszonyokat kihasználva ma 3 futamot is lebonyolítottak a versenyrendezők.
Az első 8 mérföldes futamot egy 18 és egy 15 mérföldes futam követte, így összesen több, mint 40 mérföldet hajóztak a csapatok a fokozatosan erősödő és a nap végére a 25-26 csomót is elérő szélben. Mindhárom futam a címvédő DAK és a SchmidtGép nagy csatáját hozta, s noha Pallayék két futamban is győzni tudtak, a nap végén mégis a másik csapat örülhetett jobban az összetettben elfoglalt helyezésük miatt. A többi csapat elég váltakozó teljesítményt nyújtott, s a "keresztbeveréseknek" köszönhetően négy futam után öt csapat (KÉSZ, MZH, Kör-ker - Interteher, DÉLÚT és Suttogó Sail) is reális eséllyel pályázik még a dobogó harmadik helyére. A sikeres négy futam után a Magyar Bajnokság már biztosan érvényes, de mindenki reménykedik benne, hogy a hátralévő napokban is sikerül még futamokat lebonyolítani.
A kikötő biztonságában maradtak a hajók
Az előrejelzések beigazolódtak, s egy reggeli, erős esőt hozó ciklon után 40 csomós széllökéseket hozó bóra szakadt le a hegyekből. A rendezők reggel 13 óráig való parti halasztást hirdettek meg, majd a 13 órai szkipperértekezleten megszületett a döntés: ma nem lesz futam és még a motorral történő haladást sem kockáztatva, az egész mezőny a Hramina Marinában marad.
Újabb két sikeres futam
Csütörtökön szinte teljes szélcsendre ébredtek a résztvevők, így senkit sem lepett meg, hogy a rendezőség 10 órára kitűzte az 5. futam rajtját. Fél 10 körül azonban már elég izmos bóra fújt, s mivel a Velebitek felett tömörülő hófehér felhőfal sem sok jót ígért, a rajt helyett a hajók lemotoroztak a Murter-sziget déli végéhez. Itt közel 25 csomós szélben indult el az 5. futam, melynek célvonala a Prvic-sziget déli végénél volt kitűzve. A futamra ismét a két vezető csapat vetélkedése nyomta rá a bélyegét, melyből ezúttal Pallayék kerültek ki győztesen. Az összetettben harmadik helyen álló KÉSZ pedig egy újabb harmadik helyezéssel került közelebb a dobogóhoz, annál is inkább, mert a vetélytárs MZH csapat nagyon rossz rajtot követően csak a hatodik helyre tudott felkapszkodni.
A viszonylag gyors futam után a rendületlenül fújó 6 Bft körüli szelet kihasználva a rendezőség újabb futam megtartása mellett döntött. A rajtvonalat a Plic Sestre mellett tűzték ki, innen kellett felkreuzolni egy Vodice előtti bójához, majd egy hosszú bőszeles szakaszt követően már a Primosten előtti befutó következett. A rajt után a szél sajnos jelentősen elfordult, így a kreuz szinte egycsapásosra sikeredett. Nagyobb próbatétel elé állította a mezőnyt a hosszú, s változó szélerősségű bőszeles szakasz. Az időnként 30 csomósra erősödő szélben kezdetben azok jártak jól, akik csak a nagyvitorla és a génua használata mellett döntöttek. A Zlarin-sziget takarásában azonban már minden hajó spinnakert húzott, s 10-11 csomós sebességgel vágtattak a cél felé. E rohanásból a lee taktikát választó Czégai vezette Schmidtgép csapat került ki győztesen, mögötte DAK, DÉLÚT és Suttogó Sail lett a sorrend.
Pallay és a DAK megvédte bajnoki címét
Erős szelesre sikeredett a bajnokság utolsó futama. A rajtnál még 20 csomó körüli szél a futam közben 30 csomót meghaladóra erősödött, s pajkos pöffök nehezítették a csapatok dolgát. Ennek ellenlére több csapat is megpróbálkozott a spinnakerezéssel, kevés sikerrel. Azok mérték fel helyesen a körülményeket, akik az alapvitorlázat használata mellett döntöttek. A futamon egyébként nem történt meglepetés, az első három helyen az összetett sorrendnek megfelelően futtottak be a hajók. Ezzel Pallay Tibor és a DAK csapata újra megvédte bajnoki címét.
Eredményhirdetés
Pénteken este Primostenben lezajlott az ünnepélyes díjkiosztó vacsora. A jó hangulatú rendezvényen a Magyar Vitorlás Szövetség képviseletében Igali Csilla adta át a kupákat és érmeket a győztes csapatoknak.
Az algyői Délút Kft. csapata az összetett 7. helyet szerezte meg a versenyen.
34 napirendi pontot tárgyalt 2025. február 20-án Algyő Nagyközség Képviselő-testülete.
Azokat a családokat várják a Bóbita Bölcsődébe április 28-án és 29-én, akik a 2025/26-ös nevelési évben bölcsődei szolgáltatást szeretnének igénybe venni. Délelőtt 9 és délután 3 óra között van mód a beiratkozásra a Tiszavirág utca 44. szám alatti intézményben.
A Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Agrárügyi Főosztály Élelmiszerbiztonsági és Állategészségügyi Osztálya CS/I01/00657-5/2025. sz. határozata alapján Algyő Nagyközség közigazgatási területére 2025. március 31. – 2025. április 20-ig ebzárlatot és legeltetési tilalmat rendelek el!
Ezúton értesítjük a tisztelt lakosságot, hogy Algyő Nagyközség Önkormányzata megbízásából a Kastélykert utcán a kivitelező megkezdi az útfelújítási munkálatok következő szakaszát, ezért 2025. március 24-től teljes szélességben lezárásra kerül a Kastélykert utca a településkaputól a Téglás utcáig.
Teltház előtt játszotta Vörös Edit, Teremi Trixi, Szirtes Gábor és Csere László az Asszonykám adj egy kis kimenőt! című darabot. Az előadás egy operett betétekkel tűzdelt kabaréműsor volt, amellyel két felvonáson keresztül örvendeztették meg a közönséget.