× Hírek Önkormányzat E-Ügyintézés Turisztika Hasznos információk Események Facebook oldalunk Youtube oldalunk Instagram oldalunk
hu

X. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság

|
2014. december 08. | Sport

Október 18-25 között zajlott az Adrián a Sail-ing Kft. és az MVSz közös rendezésében a X. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság, melyen az algyői Délút Kft. csapata is indított hajót.

A versenyről a Sport M és a Sport 1 tv-csatornákon kisfilm is látható.

A tavalyi bajnok DAK csapatból kivált néhány vitorlázó, néhány Balatonról ismert, 8 mOD-ban versenyzővel kiegészülve új csapatot hozott létre, és a DÉLÚT Kft. támogatásának köszönhetően beneveztek a versenyre. A csapat kormányosként a Balatonon X-35-sel versenyző, s több tengeri versenyeken is sikerrel szereplő Prédl Tamást nyerte meg. Tamás legutoljára a 2012-es Tengeri Bajnokságon vett részt, ahol akkori csapatával a dobogó harmadik helyére állhatott fel.

Edzésnappal kezdődött a verseny

Kellemes időjárás és viszonylag gyenge, de kitartó szél segítette a csapatokat az edzésnapon. Mindenki élt is az alkalommal, s a versenyzők, hosszú órákat töltöttek a hajók megismerésével és a legfontosabb manőverek begyakorlásával. A kikötőbe visszatérve szinte minden csapat elismerően nyilatkozott a kiválasztott hajótípusról, s izgalommal várják a másnap kezdődő éles megmérettetést.

Megnyitó

Este a Marina Kremik éttermében gyűltek össze a résztvevők, ahol a verseny-rendezőség és a csapatok bemutatását követően hivatalosan is megnyitották a X. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságot. A versenyt szervező Sail-ing Kft. hagyományaihoz híven ezúttal is kis ajándékkal külön köszöntötték a versenyen résztvevő hölgyeket. A megnyitó a Himnusz meghallgatásával, illetve közös eléneklésével ért véget.

Andorka és az MZH csapata nyerte az első futamot

A délelőtti teljes szélcsendet követően csak délután 14:30-kor tudott elstartolni a bajnokság 1. futama. A rajt után az MZH csapata szinte azonnal kifordult, s a pálya jobb, míg az összes többi csapat a pálya bal oldalán, közel a Zlarin-sziget északi oldalához igyekezett a kreuz bójaként megadott Plic Sestre felé. A kissé forgolódó szélben a címvédő DAK csapata ért fel elsőnek a pályajelhez, szorosan nyomában a SchmidtGép, majd a MZH következett. Plic Sestre után egy viszonylag éles, de már a spinnaker használatát lehetővé tevő menet következett a Tijat-sziget északi vége felé. Ebben az élen haladó két hajó növelte előnyét, míg a szigethez túl közel merészkedő MZH-t megelőzve a harmadik helyre feljött a KÉSZ csapata.

A Tijat- és a Logorun-sziget közötti áthaladás után a DAK és a Schmidtgép csapata a Prvic-sziget felé igyekezett, míg a KÉSZ kihalzolt a Tijat-sziget mellé. Mindhárom csapat gyengülő szélbe keveredett, amit ügyesen kihasznált a negyedikként ideérkező MZH, akik a Tijat felőli oldalt választva, de a szigettől nagyobb távolságot tartva fokozatosan beérték az előttük haladókat. Mivel a szél délies volta nem változott, nyilvánvaló volt, hogy előbb-utóbb szabadulni kell a spinnakertől, s újabb éles menet vár a hajókra. A szélváltóban a vitorlacsere az MZH-nak sikerült a legjobban, akik ezzel az élre is kerültek, s a folyamatosan szemből frissülő szélben már nem is engedték ki a kezükből a vezetést. Mögöttük a SchmidtGép érkezett másodikként  célba, míg a Prvic-szigethez túlságosan megközelítő DAK-ot a KÉSZ csapata is megelőzte. Az első négy csapat után 16 percet kellett várni a mezőny többi részére, akik a leálló szélben jelentősen lelassultak. A célba érkezést követően a Pureco csapata bejelentette a futamtól való visszalépését, mivel az egyik szigethez túlságosan közel merészkedve, motorindításra kényszerültek.

3 futam a második versenynapon!

A szerdára és csütörtökre várható viharos erejű szél miatt, s a mai kiváló szélviszonyokat kihasználva ma 3 futamot is lebonyolítottak a versenyrendezők.

Az első 8 mérföldes futamot egy 18 és egy 15 mérföldes futam követte, így összesen több, mint 40 mérföldet hajóztak a csapatok a fokozatosan erősödő és a nap végére a 25-26 csomót is elérő szélben. Mindhárom futam a címvédő DAK és a SchmidtGép nagy csatáját hozta, s noha Pallayék két futamban is győzni tudtak, a nap végén mégis a másik csapat örülhetett jobban az összetettben elfoglalt helyezésük miatt. A többi csapat elég váltakozó teljesítményt nyújtott, s a "keresztbeveréseknek" köszönhetően négy futam után öt csapat (KÉSZ, MZH, Kör-ker - Interteher, DÉLÚT és Suttogó Sail) is reális eséllyel pályázik még a dobogó harmadik helyére. A sikeres négy futam után a Magyar Bajnokság már biztosan érvényes, de mindenki reménykedik benne, hogy a hátralévő napokban is sikerül még futamokat lebonyolítani.

A kikötő biztonságában maradtak a hajók

Az előrejelzések beigazolódtak, s egy reggeli, erős esőt hozó ciklon után 40 csomós széllökéseket hozó bóra szakadt le a hegyekből. A rendezők reggel 13 óráig való parti halasztást hirdettek meg, majd a 13 órai szkipperértekezleten megszületett a döntés: ma nem lesz futam és még a motorral történő haladást sem kockáztatva, az egész mezőny a Hramina Marinában marad.

Újabb két sikeres futam

Csütörtökön szinte teljes szélcsendre ébredtek a résztvevők, így senkit sem lepett meg, hogy a rendezőség 10 órára kitűzte az 5. futam rajtját. Fél 10 körül azonban már elég izmos bóra fújt, s mivel a Velebitek felett tömörülő hófehér felhőfal sem sok jót ígért, a rajt helyett a hajók lemotoroztak a Murter-sziget déli végéhez. Itt közel 25 csomós szélben indult el az 5. futam, melynek célvonala a Prvic-sziget déli végénél volt kitűzve. A futamra ismét a két vezető csapat vetélkedése nyomta rá a bélyegét, melyből ezúttal Pallayék kerültek ki győztesen. Az összetettben harmadik helyen álló KÉSZ pedig egy újabb harmadik helyezéssel került közelebb a dobogóhoz, annál is inkább, mert a vetélytárs MZH csapat nagyon rossz rajtot követően csak a hatodik helyre tudott felkapszkodni.

A viszonylag gyors futam után a rendületlenül fújó 6 Bft körüli szelet kihasználva a rendezőség újabb futam megtartása mellett döntött. A rajtvonalat a Plic Sestre mellett tűzték ki, innen kellett felkreuzolni egy Vodice előtti bójához, majd egy hosszú bőszeles szakaszt követően már a Primosten előtti befutó következett. A rajt után a szél sajnos jelentősen elfordult, így a kreuz szinte egycsapásosra sikeredett. Nagyobb próbatétel elé állította a mezőnyt a hosszú, s változó szélerősségű bőszeles szakasz. Az időnként 30 csomósra erősödő szélben kezdetben azok jártak jól, akik csak a nagyvitorla és a génua használata mellett döntöttek. A Zlarin-sziget takarásában azonban már minden hajó spinnakert húzott, s 10-11 csomós sebességgel vágtattak a cél felé.  E rohanásból a  lee taktikát választó Czégai vezette Schmidtgép csapat került ki győztesen, mögötte DAK, DÉLÚT és Suttogó Sail lett a sorrend.

Pallay és a DAK megvédte bajnoki címét

Erős szelesre sikeredett a bajnokság utolsó futama. A rajtnál még 20 csomó körüli szél a futam közben 30 csomót meghaladóra erősödött, s pajkos pöffök nehezítették a csapatok dolgát. Ennek ellenlére több csapat is megpróbálkozott a spinnakerezéssel, kevés sikerrel. Azok mérték fel helyesen a körülményeket, akik az alapvitorlázat használata mellett döntöttek. A futamon egyébként nem történt meglepetés, az első három helyen az összetett sorrendnek megfelelően futtottak be a hajók. Ezzel Pallay Tibor és a DAK csapata újra megvédte bajnoki címét.

Eredményhirdetés

Pénteken este Primostenben lezajlott az ünnepélyes díjkiosztó vacsora. A jó hangulatú rendezvényen a Magyar Vitorlás Szövetség képviseletében Igali Csilla adta át a kupákat és érmeket a győztes csapatoknak.

Az algyői Délút Kft. csapata az összetett 7. helyet szerezte meg a versenyen.

 

További hírek

Május elsejétől az algyői Borbála fürdő is újra várja vendégeit, akik már a megújult beléptetőrendszeren keresztül jutnak be, ugyanis a járványhelyzet alatt lecserélték a karórás rendszert.

2021. május 07. | Sport Bővebben

Kitakarítják a fokokat és leeresztik a vizet a kubikgödrökből, amelyekben a szúnyogok szaporodni szoktak. Az invázió elleni védekezésben a katasztrófavédelem is segített. 

2021. május 05. | Önkormányzat Bővebben

Megkezdődött az Atka felé vezető út 47-es főút és a vasúti átjáró közötti szakaszának javítása, a kátyúzás és padka javítás idején forgalom terelésre, időszakos fennakadásokra lehet számítani az elkövetkező egy-két napban.

2021. május 05. | Önkormányzat Bővebben

Algyőn kinyitottak a szabadidős és kulturális intézmények is.

2021. május 04. | Kultúra Bővebben

Egyre többen költöznek a délnyugati lakóövezetbe Algyőn, így égető problémává vált a csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítése a Pipacs és a Gólya utcában.

2021. május 04. | Önkormányzat Bővebben

×