Évek óta húzódik a 47-es Szeged és Algyő közötti felújítása: szerdán végre megjelent a közbeszerzési felhívás. A tervek szerint közvilágítást is kap a négysávos út, zajvédő fal is épül Algyőnél.
Évek óta tervezi a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a 47-es út felújítását az M43-as körforgalom és az algyői Tisza-híd között, a közbeszerzést mégis csak tegnap tették közzé. A Szegedet Hódmezővásárhellyel 2009 óta négy sávon összekötő, Debrecenig tartó 47-esre ráfér a korszerűsítés: naponta 8000 személygépkocsi és több mint 3300 teherautó használja a másodrendű főutat.
Az Algyő és Szeged közötti szakasz kis túlzással csak a belső sávban járható, ugyanis a külső sávot „megették" a teherautók, a kocsik mintha vasúti sínen zötykölődnének. Az átépítés sokat váratott magára, a 47-es felújítását a 2007–2013-as uniós költségvetésből lehívott forrásból tervezték. A közbeszerzésre éppen ezért december 12-éig lehet jelentkezni.
Véget ér egy legenda? |
A tervek szerint 17 kilométeren újul meg a 47-es, az uniós kötelezettségvállalásnak megfelelően nagyobb lesz a teherbírása. Változó vastagságban 10,5–17,5 centiméter vastag aszfaltot kap, emellett 10 új tömegközlekedési megálló is épül. Az utat a Tisza-híd és Hódmezővásárhely közötti szakaszhoz hasonlóan korláttal választják ketté. Az algyői bekötőúthoz közel új, kétsávos körforgalom is épül, ezzel együtt felújítják a bekötőutat is. Kétsávossá alakítják a Mol-körforgalmat, és tengelysúlymérő helyet is építenek a 47-esen. Újdonság, hogy közvilágítással látják el az út Szeged előtti szakaszát, mégpedig az autópálya-csomópont és a városhatár között. Az algyőiek örömére a Bácska és a Kőfal utca környezetében zajvédő falat húznak fel.
A NIF eredeti terveiben szerepelt egy 7,1 kilométeres kerékpárút építése, a közbeszerzési értesítőben ennek viszont már nyoma sincs. A felújítás izgalmakat is tartogat, ugyanis a közeli olaj- és gázmező miatt 104 darab szénhidrogént szállító vezetéket kell kiváltani vagy védelem alá helyezni.
Megkérdeztük a NIF-et, mikor várható a munkák kezdete, mi indokolja a szalagkorlát kihelyezését, és hogy a beruházástól növekedhet-e a 47-es út sebessége. Az írásban feltett kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ. Honlapjukról annyi derült ki: az 1,9 milliárd forintos Közop-szerződést 2010-ben írták alá, a felújítást 85 százalékban az Európai Unió finanszírozza.
Elismerést kaptak tagjaik, közösen ünnepelték az idősek napját, találkozón vettek részt és megtekintették Szegeden a Munkácsy-kiállítást. Az Algyői Szőke Tisza Nyugdíjasklub mozgalmas októberét Némethné Vida Zsuzsanna foglalta össze.
Tájékoztatásul közöljük, hogy az FGSZ Földgázszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság Közép-magyarországi Földgázszállító Régiója fáklyázással járó karbantartási munkát végez az Algyő-Kardoskút DN 300 gázvezeték rendszeren.
November elején az Algyői Foltvarrók Köre birtokba vette a Civilházat. A két alkotó nap folyamán két különleges foltvarró oktató adta át tudását.
Egy közösség életében nagy dolog, ha olyat tud létrehozni, amely nem csupán egy szűk körnek, de a világ magyar nyelvű alkotóinak is felkelti a figyelmét, szinte várják az újabb kiírást, hogy részt vehessenek a megmérettetésen. Ilyen a 2017-ben létrehozott Jelek Irodalmi Pályázat...
Értesítem a Tisztelt Lakosságot, hogy 2024. december 7-én, szombaton és 2024. december 14-én, szombaton az Algyői Polgármesteri Hivatal zárva tart.