× Hírek Önkormányzat E-Ügyintézés Turisztika Hasznos információk Események Facebook oldalunk Youtube oldalunk Instagram oldalunk
hu

76 ezer tonnát nyom majd az új Tisza-híd

|
2009. november 16. | Gazdaság

Európában is egyedülálló, a legmodernebb technológiával készül az M43-as sztrádahíd. A Tisza fölötti különlegességnek örül a régió, Szeged és Algyő egyaránt magáénak érzi a szerkezetet. Az érdekességek közül csak egy, elkészültekor 76 ezer tonnát nyom majd a híd.

Eddig csak Japánban épült olyan híd, mint amilyen az M43-as sztráda részeként ível majd át a Tisza fölött. Európa első, kiemelt kábeles hídjáról már megírtuk: 661 méter hosszú. Arra is utaltunk, hogy a Tisza jobb és bal partján is készül egy-egy ártéri híd. A folyó fölötti ív egyetlen szerkezeti darabból áll, s ennek két fő pillére a medren kívül esik. A pillérek alapozását – a rendkívül rossz talajviszonyok miatt – összesen több mint 8,5 kilométer hosszú, 1200 milliméter átmérőjű fúrt vasbeton cölöpök alkotják.

– A cölöpök közül a leghosszabbak közel 50 méter mélyen fúródnak a felszín alá – szolgált új adatokkal a kivitelezést végző Hídépítő Zrt. projektvezetője. Szabó Imre az érdekességek között tartja számon azt is, hogy a cölöpösszefogó gerendák közül a két legnagyobb, a közvetlenül a Tisza partján épültek 1600-1600 köbméteresek. Egy ilyen cölöpösszefogóba annyi beton került, mint ami 50 családi ház építésére lenne elegendő.

Falja e híd az anyagot. A szerkezet megépítéséhez – a cölöpöket nem számítva – nagyjából 22 ezer köbméter beton szükséges. A beépített acélszerkezet súlya pedig 3200 tonna.

– Öszvér jellegű a híd szerkezete, mert acél kereszt- és hossztartókból, illetve alsó és felső vasbeton lemezekből áll – magyarázza Lakatos István. A munkahelyi mérnök a pilonok extráira is fölhívja a figyelmet. A hídhoz tartozó toronyszerű pilonok magasságát ugyanis 22 méteresre csökkentették a tervezők azáltal, hogy azt nemcsak ferdén, hanem vízszintesen vezetett kábelek is a szerkezethez kapcsolják. Ez a függesztett-feszített, más néven kiemelt kábeles eljárás az egyik technológiai újítás.

Kiterjedésében is tiszteletet parancsoló lesz az új Tisza-hidunk: a pályalemez teljes felülete 12 ezer 200 négyzetméter. Ennek kialakításához összesen 3 millió 750 ezer kiló betonacélt használnak föl. A mennyiséget némileg elképzelhetővé teszi Szabó Imre, mikor hozzáteszi: ha mindezt 8 milliméter átmérőjű betonacélból állítanák elő, közel 9500 kilométer hosszú szálat kapnának. Ilyen távolságra – az internetes útvonalkereső szerint – az USA-beli Arizona állam keleti partján lelhető Lupton nevű kisvárosáig juthatnánk – Szegedtől.

Súlyos jelenség, mert elkészültekor 76 ezer tonnát nyom majd a híd. Épp az összsúly csökkentése miatt tervezték vasbeton helyett acélból, pontosabban trapézlemezekből a felszerkezet szekrénytartó bordáit. Ilyen szerkezet hazánkban még nem épült, de az unión belül is csak Németországban. Ám Európában is újdonság ennek és a feszítési rendszernek a vegyítése. Így születik Európa első, kiemelt kábeles hídja acél trapézlemez bordákkal – a szemünk láttára.

Megmozdul majd

„Megmozdul" a híd 2010 augusztusára. Ha az elkészült szerkezetre ráterítik az aszfaltszőnyeget, a mederhíd közepe a folyó fölött 30 centivel a súly hatására lehajol majd – magyarázza Szabó Imre –, míg a mederhíd part felőli ága 15 centimétert emelkedik. Nagyjából húsz szakma képviselője, hetven-száz munkás dolgozik a tavaly szeptemberben kezdett építkezésen.

Fele-fele Algyőnek és Szegednek

A Tisza jobb partja Szeged, bal partja Algyő közigazgatási területe, így aztán mindkét település magáénak érzi az M43-as sztrádahidat. A két-két „saját" híddal büszkélkedő település egyaránt várja a régió közlekedési helyzetét ugrásszerű javító új építményt. Legfeljebb ezentúl mindkét helyen két és fél-két és fél hídról beszél majd, ha szól települése fejlődéséről a politikus és a polgár.


kapcsolódó anyagok: fotógaléria az építkezésről

 

További hírek

Az idén 30 éves Faluház a közösségi élet központja a településen. A három évtized alatt számtalan programnak, élménynek és közösségi eseménynek adott otthon. A kezdetekre talán már nem sokan emlékeznek, de Némethné Vida Zsuzsannával megpróbáltuk feleleveníteni az indulást.

2024. április 23. | Kultúra Bővebben

Algyő Nagyközség Önkormányzata összevezetéses oltást szervez.

2024. április 23. | Gazdaság Bővebben

A mai napon ünnepelték az algyői Bóbita Bölcsődében a bölcsődék napját.

2024. április 22. | Önkormányzat Bővebben

Azokat a családokat várják a Bóbita Bölcsődébe április 17-én és 18-án, akik a 2024/25-ös nevelési évben bölcsődei szolgáltatást szeretnének igénybe venni. Délelőtt 9 és délután 3 óra között van mód a beiratkozásra a Tiszavirág utca 44. szám alatti intézményben.

2024. április 17. | Oktatás Bővebben

Algyő területén biológiai szúnyoggyérítést végzett a Szemp-Air Kft. 2024. április 16-án (kedden) a nappali órákban.

2024. április 16. | Gazdaság Bővebben

×